Pääseekö Kuhmoisista liikkumaan?

Kakkosnelosen ja Tampereen tien ulkopuolella ei ole ollut vuosikymmeniin linja-autoliikennettä. Kakkosneloseltakin pikavuoroliikenne on supistunut tasolle, jolla se ei liene ollut koskaan sodan jälkeen. Bussiyhteydet Jyväskylään, Lahteen ja Helsinkiin ovat oleellisesti heikentyneet siten, että päivittäinen asiointikäynti ei välttämättä onnistu, jos se on sidoksissa johonkin aikaan. Tampereella käynti sen sijaan näyttäisi parhaiten sujuvan saman päivän aikana. Tästäkin näkökulmasta maakunnan vaihdos on ollut oikea ratkaisu. Taksiliikenteen uudistuksen vaikutukset pienille paikkakunnille näyttävät olleen kielteisiä. Taksien päivystysvelvollisuuden päätyttyä illalla tai yöllä taksin saanti Kuhmoisissa ei ole taattua.

Bussi- ja junaliikenne suurten kaupunkien välillä on parantunut ja halventunut. Halventuminen on koitunut myös maaseutupaikkakuntien eduksi.

Pienten paikkakuntien asukkaat on jätetty kokonaan oman auton varaan. Miten liikkuvat vanhukset ja muut, joilla ei ole omaa autoa. Niitäkin, joilla on oman auton käyttömahdollisuus, haittaavat koko ajan huonontuvat tiet. Kuitenkin juuri maaseutualueilla asuvilla pitäisi olla hyvät mahdollisuudet liikkua ja päästä entisestään keskittyvien palvelujen piiriin. Sähköisesti ei voi kaikkia asioita hoitaa, eikä kaikilla ole siihen välineitä. Laajakaista on Kuhmoisissa ollut tärkeä panostus tässä suhteessa. Langattomat verkot tuskin pystyvät kaikkialla voimakkaasti kasvavaa dataliikennetarvetta hoitamaan.

Seuraavan hallituksen hallitusohjelmaan tarvitaan linjaukset harvaan asuttujen maaseutualueiden liikennepalvelujen turvaamisesta. Jos bussiliikennettä ei ole, pitäisi ainakin taksi olla saatavissa kaikkina vuorokauden aikoina. Eräs ratkaisu voisi olla kunnallinen taksipäivystys. Kuhmoisissakin riittäisi yksi päivystävä taksi ilta- ja yöaikaan. Kunta maksaisi päivystyskorvauksen, ja päivystävä taksi saisi käyttäjältä markkinahinnan. Asikkalan kunta tarjoaa joka torstai maksuttoman kyydin Lahteen sairaaloihin ja uimahalleihin. Mahdollisuutta liikkumiseen on syytä pitää tarpeellisena kunnallisena palveluna. Teiden huono kunto ja harveneva julkinen liikenne vähentävät kiinnostusta myös vapaa-ajan asumiseen.

Pentti Rauhala
11.1.2019